Yoga

Yoga betyder “at forene”.

Foreningen opstår mellem krop, sind og ånd.

Og vi opnår det, når vi retter vores opmærksomhed mod bevægelsen i kroppen og mod oplevelsen i kroppen. Ved at holde fokus på åndedrættet, på bevægelsen og på det, der sker i sindet, mens vi er i bevægelsen. Og dermed bliver yoga en kropslig erkendelse af præcis dét, som mindfulness handler om. Nærværet og opmærksomheden.

Dette er også årsagen til, at vi vægter yoga så højt og at yoga er en væsentlig del af den måde, vi arbejder med mindfulness på i Mindfulness Akademiet®

Yoga er i dag også mange ting. Der findes flere forskellige former for yoga. Lige fra den krævende ashtanga yoga, over kundalini yoga til hatha yoga.

Den yoga, vi arbejder med, er baseret på den oprindelige Hatha yoga med fokus på blide, enkle og relativt langsomme bevægelser. Det er i denne yoga i høj grad pauserne mellem øvelserne, der bliver det bærende. En tilstedeværelse i kroppen og kroppens oplevelser, hvor øvelserne virkelig får lov til at "synke ind" i krop, sind og ånd.

De fysiske øvelser i yogaen eller asana, som de kaldes, styrker og arbejder med de svage områder i kroppen. Man udspænder og strækker de forkortede muskler og giver styrke til de svage. Man arbejder både med kroppens store og små muskler i fødder, tæer, fingre og hænder.

Og på den måde finder kroppen nærmest automatisk tilbage til sin naturlige tilstand. Ved at lytte til og være opmærksom på bevægelsen gennem åndedrættet bliver man opmærksom på de fysiske begrænsninger og kommer derfor ikke til at øve vold på kroppen.

Som vi plejer at sige, vi bliver ikke lykkeligere af at kunne nå vores fødder, og den måde, vi arbejder med yogaen på, kan alle være med i - uanset alder, størrelse og køn og hvor smidig man er.

Her er blot nogle af de ting, man opnår ved regelmæssig yogatræning:

  • ro og afspænding i krop og sind
  • fokus og afstressning
  • styrkelse af koncentrationen
  • styrkelse af muskler og led
  • smidighed
  • bedre kropsholdning
  • styrkelse af balanceevnen
  • øget kropsbevidsthed
  • forbedret åndedræt
  • stimulering af de indre organer
  • forbedret blodomløb

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du er ved at skrive en kommentar – ønsker du at tilmelde dig eller har du spørgsmål så kontakt os venligst.